Jag har fjorton års erfarenhet med att städa hem och lägenheter och jag kan säga dig att det är något som jag verkligen gillat att göra. För sex månader sedan så gav jag upp min fysiska städning på plats, för att istället koncentrera mig helt på att driva min franchisekedja av städfirmor.
Städfirma som franchise
När jag startade mitt städföretag i Arboga för femton år sedan så var den största utmaningen jag hade att kunna säkerhetsställa att alla våra franchisefirmor utförde ett städjobb av hög KVALITÉ vid varje städtillfälle.
Det är inte svårt att städa utan sanningen är den att alla kan göra det om de vill, det är avslutet på städningen som skiljer agnarna från vetet.
Oavsett om du är en hyresvärd, bostadsförmedlare, vaktmästare eller hyresgäst så kommer du hela tiden behöva bestämma dig över det bästa sättet att städa din yta.
Låt oss börja – uppenbarligen är den första möjligheten och det minst fysiskt krävande sättet att betala någon annan för att göra arbetet. Det kan kosta dig 3000 kronor till 10000 kronor beroende på storleken på hemmet. Men fördelen är att det kommer att låta dig koncentrera sig på att flytta. Det viktiga är att du måste se till att städjobbet kommer med garanti så att du kan få din depositionsavgift tillbaka.
En hyresvärd ska kunna känna sig säker på att städningen utförs på rätt sätt och att lägenheten står redo för nästa hyresgäst.
Det andra sättet är att be vänner och familj göra det. Men se upp! Så länge de inte har erfarenhet av flyttstäd så bör du dubbelkolla arbetet.
Det tredje sättet är att göra et själv. Glöm detta om du redan är trött från själva flytten. Men om du har följt en god planering så kan du ha städat mesta delen av ditt hem innan själva flyttdagen.
Överväg att göra det på detta sätt. När du packar vill du inte börja bara en vecka innan du flyttar, eller hur? Om du börjar packa 4-6 veckor innan du faktiskt flyttar så kan du då börja med flyttstädet samtidigt. Till exempel; hur skulle det vara om du började med rengöringen av fönstren genom att rengöra fönsterblecken och packa ner sakerna på dem i lådorna först?
KOM IHÅG – en flytt är ett utmärkt tillfälle att rensa bort saker du inte behöver och städa
Hur rengör man då fönster? Det är lätt. Ta en hink med vatten och droppa i en liten droppe bilschampo i det. Tvätta bort smutsen från fönstret med detta och en biltvättsvamp och dra sedan av med en billig plastskrapa och jobbet är klart. Du kan göra detta både på utsidan och insidan av fönstret. Jag kallar fönster för ”hemmets ögon” och de utgör en stor skillnad om de är rena när hemmet besiktas.
Hur gör man när man packar ner alla saker från skåpen? Jo man städar där och då. Tvätta av alla hyllor med ett naturligt rengöringsmedel som är bra för dig och för miljön samtidigt. Torka av hyllorna sedan med ett sämskskinn eller trasa.
Andra områden som behöver lite fokus är ugnen/spisen, våtutrymmen och självfallet heltäckningsmattor och golv. I normala fall måste du nog anlita en professionell firma för att tvätta din heltäckningsmatta. Ta in minst tre offerter för att se till att de inte tänker fakturera dig ett överpris och se till att jobbet de utför kommer med kvalitetsgaranti.